Atypisk autism

Atypisk autism. Finns många som inte vet vad det egentligen är, så jag tänkte förklara lite hur jag har förstått det och hur det funkar för mig.
 
Atypisk autism är den diagnosen man får när man bara uppfyller en del av de områden som autism innebär.
Det betyder inte att det är lättare för en person med atypisk autism, vi kan ha mycket mycket svårare för en sak och inga problem alls med en annan sak.
 
Mitt största problem ligger i det sociala. Jag har svårt att läsa ansikten, det kroppsliga språket, och även röster. Det är svårt att läsa om någon är arg på riktigt, eller om dom bara skämtar med mig.
 
Alla diagnoser funkar olika för alla, alla med ADHD är inte likadana, men med atypisk autism så gäller det att lista ut "sin" sak och sen lära sig hur man kan leva med det. Vissa tycker att just atypisk autism är jobbigare än autism  för att det inte finns så mycket information om det och det kan ibland kännas som att det inte "räknas" som en diagnos. Men den betyder minst lika mycket och är minst lika verklig och jobbig som någon annan diagnos.
 
Det är väldigt svårt att förklara just denna diagnosen. Om någon har erfarenhet eller vill berätta hur man själv upplever och lever med diagnosen så kan ni gärna skicka ett mail till mig, det skulle verkligen uppskattas!
Även om ni har några frågor om det, så får ni självklart också höra av er:)
 
Ni kan nå mig på
[email protected]



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0